Påängen

3 september 18:00


Ann-Marie AVA Valsten

Burseryd, Gislaved

Film och rörlig bild

Programpunkt börjar om:

Dagar

Timmar

Minuter

Sekunder

Sändningen avslutad.

“Att konst är något som inte låter sig formuleras helt lätt är nog många människor överens om. När jag ser tillbaka på min historia ser jag en äldre syster som var konstnären i familjen. Hon målade och skrev poesi. Och något särskilt hände när hon läste upp vad hon skrivit – man lyssnade. All ens uppmärksamhet var riktat åt hennes håll. Hon kunde stå i hallen eller sitta vid det lilla köksbordet eller stå på gatan och recitera sina texter. Oavsett var, så var det med vilket intresse man lyssnade som var det speciella. Egentligen inte enbart hon utan hur man vände sitt ansikte till henne. Hon var inte definierad som galen. Då. Det kom senare. Hennes röst hade en speciell klang när hon talade och ju mer åren gick kunde jag höra på klangen när hon var på väg in i ett svårt skov. Hela hon, tänker jag idag, var som ett konstverk. Lika begriplig som obegriplig. Lika älskad som oälskad. Lika begärlig som något ingen ville ha.”

Den ovanstående texten ingår i filmen Påängen. En film som består av olika skikt. Det finns byggnader – hus där människor bor och lever förlagda till Gislaveds kommun i Burseryd. Byggnader på gångavstånd till varandra kring en byväg som sluter samman dem som bor där. Till det inre i en vägförening och till det yttre som till en cirkel.

Ett annat skikt är en arketypisk karaktär. En kvinna med kamera, sökande på vägen och på vägen framför byggnaderna. Där finns också den rökande kvinnan, som i slutscenen träder fram som en framsprungen bild inför den sökande kvinnans kamera.

Och det tredje skiktet en berättarröst som funderar över minnet kring en syster. Ett minne som sätts i relief till vad konst kan vara.

Carina Sjöblom som spelar ”Kvinnan med kameran” i filmen kommer från Smålandsstenar. Dusanka Kecmanovic som spelar ”Kvinnan med cigaretten” kommer från Frostabacka och Alexandra Linder som spelar sig själv som en boende kommer från Frostabacka. Filmaren Johan Badh som skött tekniken kommer från Kvarnaryd.

Syftet med filmen har varit att till hundra procent arbeta med platsen och de människor som finns nära.

Om Ann-Marie AVA Valsten

Ann-Marie AVA Valsten är en konstnär som arbetar med både abstrakt och föreställande motivvärldar inom analog fotografi tillsammans med text. Konstverken skapas ur hennes relationer till minnen, till läsningar av enskilda fotografier, arketypiska texter och ur hennes eviga dialog till sin förlorade familj, både levande och döda. Bakom konstverken finns ett starkt behov av att söka legitimitet för att kunna visa dem offentligt. Hennes syfte är att visa att “bilden” inte är en yta utan att “bilden” har ett innehåll man inte först kan se, ett innehåll som kan väckas. Innehållet handlar om alla erfarenheter som gör människan lik människan. Vi är lika i första hand oavsett yta.

Ann-Marie AVA är Valstens representerad i Nacka och flertalet kommuner i Småland och Halland, både hos privatpersoner och gallerier. Hennes utställning Guldhavet är omhändertagen av konstarkivet i Vandalorum.

Utställningar i urval: Borgen, Gislaved (1997) Fotografier, Galleri Norre Port, Halmstad (1999) Jag presenterar en självutlämnande rutin, Galleri Bergström, Jönköping (2001) Poesi och Cor ne edito! / Ta inte mitt hjärta!, Smålands konstarkiv, Värnamo (2001) Guldhavet, Galleri Surprise, Vetlanda ( ) Valsten Kulturhuset , Stockholm (2002) GuldhavetKulturhuset Cupolen, Värnamo (2003) ett, två, tre (miljonprogrammet), Länsmuseet Halmstad, 22m2 (2004) Tornet / Den femte mannen finns inte, Vandalorum, Värnamo (2012) Samlingsutställning, Stockholm Art Fair för Källemo AB med fotografiet, Okänd fotograf, Fisksätra Museum (2018) HEM finansierad av Statens Konstråd, Bergdala Konstagelleri (2020) ATT BLI TILL, Jönköpings kulturfestival (2020) Påängen Poesi, Vänthallen (Kristina Gadh) Norrahammar.

avavalsten.se

Filmfoto: Johan Badh

Det här materialet kan ses till och med den 18 september 2020.